囝仔公的由來與事蹟

『囝仔公』——南鯤鯓『萬善爺』是如何得道成神?『萬善爺』是南鯤鯓萬善堂的主神,又稱『囝仔公』,在世時即因發現“靈地”而得道成神,又與五府千歲為爭奪“靈地”而互相廝殺,後經觀音大士調解,成了後來的南鯤鯓廟,五王爺與『萬善爺』共享人間善信香火。『萬善爺』傳說根據南鯤鯓萬善堂沿革記載,萬善堂主神『萬善爺』又稱『囝仔公』,是清康熙年間(十七世紀中期至十八世紀初期)人,在世俗名不為人所知。相傳『萬善爺囝仔公』原本是個牧童,稟性聰明,年幼時父母就雙雙過世,由其舅父收留在側,以放牛為生。一日『萬善爺』在翠綠的北康榔山放牛,突然間天上烏雲密佈,下起大雨,『萬善爺』情急之際,竄進長滿針刺的林投樹下避雨,卻發現樹林內竟有一丈方圓的空地,寸草不生,在大雨滂沱下這塊空地竟然滴水不入。驚異之餘,『萬善爺』跑進那塊一丈方圓的空地避雨,在靈地感召下,聰穎過人的『萬善爺』,頓然了悟宇宙的廣闊無邊、包羅萬象。從此以後,囝仔公每天到北康榔山放牛時,一定會到這塊空地靜坐,以參悟宇宙萬物的玄妙。某日,『萬善爺』靜坐時,恍惚遁入虛空的境界,證得照覺明知,在這塊靈地上,修成正果,無疾而終。『萬善爺』的舅父得知此事,就將祂的屍體用草蓆覆蓋,葬於其靜坐得道之處。『囝仔公』大戰五府千歲清嘉慶二十二年〈一八一七年〉,五府千歲,也就是李、池、吳、朱、范五王,意欲擇地建廟,看上了『康榔山』的地理,也就是後來南鯤鯓代天府的廟地。然而這個地方本是『萬善爺囝仔公』每天靜坐的空地,由這塊吉穴靈地而得道成神的『囝仔公』,是不可能將地讓給五府千歲的。於是“萬善爺”就仗著先佔先贏的氣勢,向五府千歲抗議:『此吉地乃是我生前所佔,地下埋有銅針為證』。五府千歲也不甘示弱,隨即反駁道:『此福地是我們五兄弟渡海來台之時即看中的廟地,當時就埋下了一個銅錢為標記,以做為日後救世之地』。『萬善爺』與五府千歲為廟地‘爭辯不休’,互不相讓,於是請來了當地的山神土地公到場勘查,結果發現『萬善爺』所埋下的銅針,剛好插在五府千歲埋下的銅錢孔之中。土地公目睹此景,自知難以論斷孰是孰非,於是就離開了現場。『萬善爺』眼睜睜地看著土地公離開,想到五個大人要欺侮一個小孩,越想越氣,於是就氣地向五王提議:『如果要得此寶地,就以‘法力’來交戰,若能勝我,我無條件讓出,若您五兄弟敗陣,此後不可再來侵犯』。五府千歲答應了『萬善爺』的提議,雙方就此展開一場大戰。『萬善爺』只是單槍匹馬,而對手五府千歲卻有神兵神將相助,『囝仔公』害怕自己實力不足,就開始招兵買馬,廣召陰兵陰將,要與五王一拚到底。據老一輩的廟祝口述,五府千歲與『囝仔公』帶領著神兵鬼將相互廝殺,每當午後,康榔山一帶愁雲漠漠,飛砂走石,日月無光,有時還會發出萬馬嘶吼與兵器交鳴的聲音。相傳“南鯤鯓代天府”三王吳府千歲“吳孝寬”在此役中英勇善戰,每戰必身先士卒。聽廟祝口述,在那次的交戰之中,吳府千歲曾被『囝仔公』傷到額頭,所以“代天府”坐鎮開基三王的神像,額角上有一道傷痕,代表當年大戰所留下的英勇記號。觀音大士化解糾紛五府千歲與『囝仔公』雙方戰得難分難解,幸好赤山巖觀世音大士即時出面調解,並說道:『此地乃是難得的吉穴靈地,得此寶地之神聖,日後必定永享萬年香火,五王雖是代天巡狩的大臣,但『萬善爺』早在此得道成神,既然雙方都是為了救渡苦海眾生而來爭奪此地,我希望你們能和平共存,五王蓋大廟,萬善爺蓋小廟,來大廟進香,必來小廟敬獻,‘共享’人間香火』。在觀世音大士的化解下,五王與『萬善爺』終於化干戈為玉帛。因『萬善爺』靈感顯赫,南鯤鯓的居民就興建宮堂,廟名為:『萬善堂』。十九世紀初期至二十世紀末期的兩百年來,因『萬善爺』的神威靈驗無比,分靈而出的廟宇,大約有二十多座。凡是到“南鯤鯓代天府”參香的信眾,也必定會到“萬善堂”膜拜祈求,而專程前來參拜『萬善爺囝仔公』的弟子,也不計其數。南鯤鯓『萬善爺囝仔公』,以農曆八月二十四日為聖誕千秋。南鯤鯓的『萬善爺』因王爺信仰而香火鼎盛。‘王爺信仰’是台灣的強勢信仰,每逢祭典道士必定作法誦經。到南鯤鯓進香的善男信女在拜過王爺後,必定要再祭祀『囝仔公』,所求之事才會靈驗。


息子 - 南鯤鯓「Wan Shanye」はどのように神として単語か。「Wan Shanye」は、ROC 沈 Wan Shantang に主な神の変更可能性あるし、「ツァイ公共息子を言った市のでありました「に精神」とに神単語ために、南巨大な伝説的な魚と 5 の家千歳の競争するには、[精神」と相互の戦いは、女神大規模な学者の仲介によるホウに ROC 沈寺に変更、後南巨大な伝説的な魚の、5 つの Wangyeh と「Wan Shanye「人間良い文字香共有しています。伝説の「Shanye 湾」がそれは南鯤鯓 Wan Shantang 進化記録、Wan の Shantang 神「Wan Shanye」としても知られている「息子」によると、清朝康熙 (17) 世紀の早い 18 世紀半ばで世俗的な名前が郵送されました。
よると、「公共 Wan Shanye の息子」もともとは羊飼いの少年、気質スマート、若い親の両方死んだとき、叔父の側に、を受け入れることによって生活牛によって作られました。緑の北カン Langshan と突然曇り、空重い雨の下で、「Wan desperating 長い森林投資、避難所の下で雨の鍼治療のみオープン スペース フォレストいくつか 10 フィートのまわりに、検索するには、ツリーの下から来た Shanye」の日「Wan の Shanye」もない草のブレードが大きくなり、この空間から滴下大雨でなく必要があります。驚くべきことに加え、「Wan Shanye」のオープン スペースには 10 フィート平方雨、精神的な「Wan Shanye」が突然魅力的な実現は、広大な宇宙の無限と包括的な。以来、公共、息子北カン Langshan 牛がこの日宇宙からの奇妙な瞑想の宇宙を理解するのに座る。ある日、「Wan の地面の精神で知って睡眠よると瞑想、トランス状態に空の状態を許可するとの Shanye「zhengguo には、何も来た。「Wan Shanye「おじさん学んだの問題は、彼体のマットで覆われて、単語の瞑想に埋葬されました。
「息子」5 家千歳清嘉慶 22 年間の世界戦争の 1817 年に 5 つ家千歳はプール呉と朱李ファン深セン舞王寺後の南鯤鯓寺の tianfu「カン ・ Langshan」の地理学を構築するオプションを望みます。キャットこの精神と神の言葉「息子」でポイントとこの場所の「Wan Shanye 息子公」広場瞑想毎日、しかし千歳の 5 つの家には不可能です。「千マスター」が予測の勢いを獲得、千歳、5 つ政府家に抗議:」この子は私の生活、占めている銅針で埋葬します」.5 つの家千歳ですも負けていないするには、すぐに反論:」この祝福された土地、私たち 5 人の兄弟台湾に海を渡っている空想の寺が、マークは、将来のための救済を行うには、銅のコインを植えとき」。
「Wan Shanye」と千歳の上 5 の家 '引数' 寺の請求、そうしてください競合ローカル山の公共の土地調査にきて 5 家千歳を「Wan 銅針、銅のお金の穴に挿入して蒔き Shanye」に植えたが見つかりました間の紛争解決。公共の土地を判断するは困難を知って、シーンを目撃したが、これかどうか彼は、現場を去った。「Wan Shanye」は子供をいじめる大人 5 人を考えて左、公共の土地を見て、彼は、5 つの王を提案したので、より多くガスをする:「この宝 'マナ' 戦争をする場合私は、私は無条件降伏かどうか、には違反しないコンテストに殴られる場合の 5 人兄弟。」5 家千歳「Wan Shanye」の提案は、2 つの側の戦争を戦うと約束しました。「Wan Shanye」だけで、5 つの家千歳で相手がと神に役立つ、強度の彼の欠乏の恐怖の息子を採用するには陰、陰陽五王一最後にと呼ばれる) を始めた。古い世代の 5 つの家千歳と「息子」led 神鬼対戦それぞれ他、すべて午後兵士キーパーよると、雲霧カン気のめいるなど gomuti パーム山エリア、硫黄の雨太陽を与えた以上の何千もの馬と武器の歌声を発行する時、その光。
伝説「南鯤鯓の tianfu「3 つの王呉福千歳」呉 Xiaokuan「英雄的な良い戦闘機にこのサービスそれぞれの戦いは、充電に 。キーパーのと言うとの戦いの中で、呉福千歳の額は、基本の 3 つの王像への特別な旅行を作成するは「tianfu」に「息子」傷、額、表す英雄的なマークは、戦争によって、同じ年左傷跡があった。女神大学者を解決する紛争 5 家千歳の息子ツァイ公共」両方の戦争」だったと密接に絡み合って、幸いなことに Chishan ロックに大規模な学者リアルタイム調停に、言った観音:」キャットのまれなここではポイントの精神には、されたこの宝神聖なは、将来の翼男人香、5 王が楽しむ必要があります生成日ですパトロール狩り冬の大臣が「Wan Shanye」両方保存悲惨な人間を横断してここには、競争するため初期この言葉に神私は、平和共存、5 王望むことができるカバー寺院、Wan Shanye カバーの小さな寺寺院巡礼が発表、'共有' 人間香小の寺に」。観音の溶解では、5 つの王と「Wan Shanye」最後剣に plowshares ビート。
「Wan Shanye「著名な、寺院の教会、寺院の建設に南鯤鯓住民の名前:「Wan Shantang」。20 世紀初頭、「Wan Shanye「shenwei 効き目玲、寺院、以上の 20 以上の席については、19 世紀最後の 200 年。すべて」南鯤鯓の tianfu」に信者の香りも必要に」千教会「祈りの礼拝と「Wan Shanye 息子クン「弟子たちを訪問する、特別な旅行は数え切れないほどあります。南鯤鯓「Wan Shanye 息子クン「旧暦 8 月 24 日、クリスマスと。南鯤鯓の Wan Shanye ピーク Wangyeh での信念のため香します。' Wangyeh ' ある台湾の強い信念は、道教の儀式の練習ぎんしょいます。礼拝「息子」を求めるし、、物事が本当になる葉をする必要があります後に南鯤鯓の敬虔な男性と女性のバイダボ巡礼します。"Son"--Nankunshen "Wan Shanye" is how the Word as a God? "Wan Shanye" is South enormous legendary fish, which could change into a ROC Shen Wan Shantang of main God, and said "son Tsai public", who Shi is due to found "spirit to" and Word into God, and and five House Chitose for compete for "spirit to" and mutual fight, Hou by goddess large scholar mediation, into has later of South enormous legendary fish, which could change into a ROC Shen Temple, five Wangyeh and "Wan Shanye" shared human good letter incense. "Wan Shanye" legend has it that according to Nankunshen Wan Shantang evolution records, Wan Shantang God "Wan Shanye" also known as "son", is the Qing dynasty Kangxi (17th century-mid to early 18th century), in the secular name is sent by post.
According to the "public Wan Shanye son" was originally a shepherd boy, temperament smart, young parents both died when, by his uncle to accept in the side, made a living by cattle. Day "Wan Shanye" in the green North Kang Langshan, and suddenly the sky overcast, heavy rain under, "Wan Shanye" desperating came as into long forest investment under shelter from rain under a tree full of acupuncture, only to find open space forest some ten feet in circumference, not even a blade of grass grows, in heavy rain dripping from this space should not into. In addition to amazing, "Wan Shanye" ran into the open space that ten feet square rain, under the spirit charismatic, charming "Wan Shanye" suddenly realize the vast endless of the universe, and comprehensive. Since then, son public, North a day when Kang Langshan cattle, will this space sit-in to understand from meditation universe of strange. One day, "Wan Shanye" when meditation, trance into empty state permits according to sleep knowing that, in the spirit of the ground, into zhengguo, nothing came. "Wan Shanye" Uncle learned of the matter, his body covered with mats, and was buried in the meditation of the word.
"Son" five House Chitose Qing Jiaqing 22 years of world war of 1817, five House Chitose, that is, pools, Wu and Zhu, Li Fan Wuwang desiring optional to build a temple, "Kang Langshan" geography, which is later Nankunshen Temple of tianfu. However this place is "Wan Shanye son public" open space meditation every day, Kat points by this spirit and Word of God "son", it is impossible to five House of Chitose. "Thousand master" anticipate winning momentum, Chitose protested to the five Government House: "this kid is accounted for by my living, buried with copper needle". Five House Chitose is also not to be outdone, immediately retorted: "this blessed land is the we five brothers across the sea to Taiwan when the fancy Temple, then planted a copper coins to mark, to do for the salvation of the future".
"Wan Shanye" and Chitose for the Temple of five House ' argument over ', not resolve the dispute between contending claimants, so please come to the local mountain public land survey and found that "Wan Shanye" sown by copper needle just inserted into the copper money hole planted five House Chitose. Public land witnessed the scene, knowing it is difficult to judge whether is or not, so he left the scene. "Wan Shanye" watched public land left, thinking the five adults to bully a child, the more you want to more gas, so he suggested to the five Kings: "If you want this treasure, ' mana ' to war, if me, I unconditionally yield, five brothers if you be beaten in a contest, not to violate." Five House Chitose promised the "Wan Shanye" proposal, the two sides fight wars. "Wan Shanye" is alone, while opponents five House Chitose is in God and God will help, "son" fear his lack of strength, began to recruit, Kwong called Yin Yin, and five Wang Yipan in the end. According to the keeper of the older generation say, five House Chitose and "son" led the soldiers of God demons will fight each other, every afternoon, depressing clouds Misty Kang gomuti Palm mountain area, brimstone rain, the Sun gave forth no more of its light, sometimes issuing thousands of horses and weapons singing voice.
Legend "Nankunshen's tianfu" three Wang Wu-Fu Chitose "Wu Xiaokuan" heroic good fighter in this service, each battle will lead the charge. Keeper of say, in the midst of the fighting, Wu Fu Chitose was "son" wounds to the forehead, so "tianfu" of creating a special trip to base three kings statue, there was a scar on the brow, represent heroic marks left by the war in the same year. Goddess large scholar resolve disputes five House Chitose and "son Tsai public" both war was inextricably intertwined, fortunately Chishan rock Guanyin large scholar real-time came forward to mediation, and said: "here is rare of Kat points spirit to, was this treasure of sacred, future must wing enjoy Man Nin incense, five King although is generation days patrol hunt in winter of Minister, but" Wan Shanye "early this word into God, since both are is to saved crossing misery beings and to compete for here, I hope you can peace coexistence, five King cover temples, Wan Shanye cover small temple, to temples pilgrimage, will to small temple presented, ' shared ' human incense". Under the dissolving of Guanyin, five Kings and "Wan Shanye" finally beat swords into plowshares.
"Wan Shanye" inspired eminent, Nankunshen residents on the construction of the temple Church, Temple named: "Wan Shantang". 200 years of the end of the 19th century to the early 20th century, "Wan Shanye" shenwei efficacious, Ling and Temple, about more than more than 20 seats. All to "Nankunshen's tianfu" aroma of believers, must also be to "thousand Church" worship prayer, and made a special trip to visit "Wan Shanye son Kung" disciples, are countless. Nankunshen "Wan Shanye son Kung", with lunar calendar August 24 as Christmas. Nankunshen's "Wan Shanye" incense peak because of the belief in Wangyeh. ' Belief in Wangyeh ' are Taiwan's strong beliefs, ceremonies Taoist practice chanting. Pilgrimage to Nankunshen's devout men and women in Baidoa after Yeh must then worship "son", ask things will come true.